Blogg

Hvorfor trene?

Som de fleste er veldig klare over, er det mange fordeler med trening og sykling – og da også elsykling. Men, for noen er det uklart hva disse fordelene egentlig er. For å oppklare dette, skal vi her forklare hvilke fordeler det gir å trene litt – hver dag.

Det ytre forandres selvsagt når man trener. Regelmessig sykling og trening, bedrer nemlig kvaliteten på huden din, øker muskelmassen, og gjør deg mer fleksibel. Men, et lavt aktivitetsnivå og ikke fullt så lave mengder mat, gjør at kroppen tar inn flere kalorier enn den forbrenner. Da går man opp i vekt – og ned i livskvalitet. Stillesittende jobber og tidsknappe hverdager, gjør dessuten behovet for trening større, men tiden til å gjøre det mindre. En elsykkel gir deg muligheten til å kombinere trening med andre gjøremål, som å komme seg til og fra jobb, levere ungene i barnehage og skole, handle mat osv. Ved å sykle bare 20-30 minutter om dagen, blir du friskere, magen mindre, musklene større og lommeboka er den enste som blir tjukkere.

Det indre påvirkes også i stor grad av aktivitetsnivået ditt. Selv moderat trening, påvirker neurotransmittere i hjernen, og da hovedsakelig lykkehormonet serotonin, som gjør at du føler deg bra og glad. Daglig aktivitet som sykling, gir både deg og hjernen din et løft, og du føler deg bedre resten av dagen. Regelmessig trening øker også kroppens evne til å ta opp oksygen, som gjør at du får mer energi. Flere studier viser også at mennesker som trener regelmessig har bedre hukommelse, reaksjonstid og konsentrasjon enn de som ikke gjør det.

Stillesitting er den av de største synderne når det kommer til hva som gjør befolkningen større. Bare en halvtime med trening på for eksempel elsykkelen om dagen, har en positiv effekt på (det sunne) HDL-kolesterolet og gir en reduksjon i (det usunne) LDL-kolesterolet. Dette gjør at blodet strømmer lettere gjennom kroppen, som reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer, artrose, benskjørhet, metabolsk syndrom, type-2 diabetes og en rekke ulike former for kreft. Særlig de moderate kondisjonsøvelsene som sykling, har god effekt på å opprettholde kroppens immunforsvar mot infeksjoner og sykdom.

Stress gjør befolkningen sykere, og man blir mer utsatt for visse kreftformer, søvnløshet, depresjon, muskulære smerter, hodepine, stivhet, hjertesykdommer, og listen fortsetter. En av de beste måtene å redusere stress på, er å bevege seg. Fysisk aktivitet reduserer nemlig stress og angst ved å minske den elektriske aktiviteten i musklene, som gjør deg roligere og mindre anspent. Ved å flytte spenningen fra musklene til elsykkelen, får du altså ikke bare en mer spennende vei til jobben, du gjør også både hodet og kroppen din en stor tjeneste.

Søvn påvirker i stor grad hvordan vi føler oss og har det. Fysisk aktivitet som sykling, har som nevnt en positiv effekt på lykkehormonet serotonin. Når kroppen produserer tilstrekkelig av dette, produseres også søvnhormonet melatonin. Dette hormonet er svært viktig, og nødvendig, for at du skal ha god søvnkvalitet. Ikke bare gjør trening at du sovner fortere og lengre, men kvaliteten på søvnen øker også, da det gir deg mer tid i dypsøvnen.

Når man vet alt dette, hvorfor velger man fortsatt å ikke trene? Svaret er egentlig så enkelt at mange synes det er tungt og kjedelig å trene. Det er jo lett å gjøre det, men det er lettere å ikke gjøre det. Men de som ikke trener fordi de ikke synes det er gøy, har sannsynligvis ikke prøvd å sykle på en elsykkel. Elsykkelen gjør nemlig treningen lekende lett, og når det er lettere å komme seg ut og trene, blir både du – og livet – mye lettere.

 

 

Tekst: Maria Kjellstadli Skylstad
Kilder: www.ncbi.nlm.nih.gov

2 thoughts on “Hvorfor trene?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *